נהיגה איננה דבר זול. למעשה, כבר משלב הוצאת רישיון הנהיגה, יש לשלם ולא מעט. מאחר שהסכומים שבהם מדובר הם במצטבר סכומים לגמרי לא מבוטלים, עולה באופן טבעי שאלה מובנת מאליה: כמה יעלה לכם ללמוד ולהוציא רישיון נהיגה?
לימודי התאוריה ועוד
בדרך לרישיון הנהיגה הנכסף, תעברו לא מעט שלבים. הן של לימוד והן של הבירוקרטיה, שבלעדיה אי אפשר להשיג כמעט שום אישור או רישיון כיום. הלימודים לרישיון נהיגה כוללים לימודים תאורטיים על התמרורים השונים, לימוד היבטי בטיחות שונים בנהיגה, ידע כללי על אופן פעולת הרכב מבחינת חלקיו השונים וכמובן, ידע על תפעול הרכב בתור נהג. כל זאת, לוקח לא מעט זמן והשקעה וכן – זו גם השקעה כספית משמעותית למדי. אבל קודם, בואו נראה מה כרוך בלימודים אלה בגדול.
מה כרוך בהוצאת רישיון?
בגדול, תהליך הוצאת רישיון הוא התהליך הבא:
- "טופס ירוק" וביצוע בדיקת ראייה.
- לימוד תאוריה ומעבר מבחן תאוריה.
- לימוד נהיגה בפועל – שיעורי נהיגה ומעבר טסט פנימי.
- מעבר טסט חיצוני.
בין השלבים האלה ישנו סדר הגיוני ואמורים לעבור אותם האחד אחרי השני. רק לאחר שמוודאים שראייתכם תקינה, תוכלו להמשיך. תאוריה דרושה לפני שעולים על הכביש בכדי ללמוד נהיגה מעשית וכן הלאה.
אז כמה זה עולה?
עד שתשיגו את רישיון הנהיגה שלכם, תצטרכו להוציא בעיקר את התשלומים הבאים:
- בירוקרטיה לפני הכל – ראשית, תוציאו מה שנקרא "טופס ירוק". כאן חשוב לדעת, שטופס זה הוא כיום טופס מקוון. אין צורך בטופס ירוק פיזי.
- בדיקת ראייה – כעת, תצטרכו לשלם עד 50 ש"ח עבור בדיקת עיניים אצל אופטומטריסט.
- מבחן תאוריה – לאחר מכן, תלמדו תאוריה ותשלמו 63 ש"ח על אגרת מבחן תאוריה.
- שיעורי נהיגה – על שיעור נהיגה, צפו לשלם מחיר של עד 200 ש"ח לכל שיעור. המחיר לא קבוע. היקף השיעורים שתיקחו, תלוי כמובן בכם.
- טסטים – לאחר לימודי הנהיגה, צריך להיבחן. זה יעלה לכם 140 ש"ח בערך לטסט החיצוני. אבל לפני כן, ישנה עוד הוצאה קטנה וחשובה: עד 250 ש"ח ל"טסט פנימי" של בית הספר לנהיגה.
כמה תובנות שימושיות
להשלמת התמונה, כדאי לקחת בחשבון את הנקודות הבאות:
- יקר יותר במרכז – במרכז הארץ המחירים של שיעור נהיגה יקרים יותר.
- אין הנחה אוטומטית – רכב עם הילוכים אוטומטיים הוא פשוט יותר לנהיגה, אך הדבר לא יוזיל את עלויות שיעורי הנהיגה.
- כמה זמן כל שיעור? – מקובל ששיעורי נהיגה לוקחים 40 דקות.
- מה קורה אם אם נכשלים בטסט? – לקראת הטסט הנוסף אפשר לקחת כמה שיעורי נהיגה בודדים נוספים. בכל מקרה, כדאי שלא יהיה מרווח זמן גדול מדי בין השיעורים ובין השיעור האחרון לטסט. לכן, אפשר לקחת ליתר בטחון שיעורים עד הטסט, בקצב של שני שיעורים בשבוע.
נהג חדש, נהג צעיר ומלווה
אחרי כל השלבים האלה, תהליך הלימוד למעשה לא נגמר, אם כי עכשיו הוא כבר לא יעלה לכם כסף. כעת, תהיו בסטטוס של נהג חדש, שעשוי להיות גם "נהג צעיר" (נהג עד גיל 24), ועל פי חוק תידרשו לנהוג לצד מלווה לתקופת זמן מסוימת. חשוב להבין מה החוק מחייב נהגים במצבים אלה, כגון החובה של נהג צעיר לנסוע במשך תקופה מסוימת עם מלווה. אגב, גם בעתיד ייתכן שתצטרכו או שיהיה כדאי לכם לקחת שיעורי נהיגה. למשל, אחרי תקופה ארוכה בלי רכב.
לסיכום
רישיון נהיגה הוא ללא ספק דבר שימושי מאוד. מבחינה זו, ההשקעה בלימודי נהיגה היא השקעה חשובה וטובה לטווח ארוך.